Russia Today

Från Metapedia

Hoppa till: navigering, sök
Russia Todays logo

Russia Today, RT, är en rysk nyhetskanal. Kanaler publicerar artiklar på ryska, engelska, arabiska och spanska. Nyhetsutbudet omfattar även TV-sändningar. Webbplatsen rt.com erbjuder besökaren artiklar, nyhetssändningar, bildgalleri, tecknade satirbilder, uppladdningsmöjlighet för egna bilder samt en databas omfattandes rysk kultur och historia. Många av RT:s sändningar anses ha en lägre grad av politisk korrekthet än vad som är praxis i övriga Europa och USA.

Den satellit- och kabelsända kanalen Russia Today finansieras utav den ryska staten, har 100 engelsktalande journalister och korrespondenter världen över, sänder från sitt högkvarter i Moskva, men har även studios i Washington DC. Den har byråer i Miami, Los Angeles, London, Paris, Delhi och Tel Aviv. Russia Today finns tillgänglig i 100 länder via satellit, kabel-tv, samt online via nätet. Endast 4 minuter per timme är tillägnad reklam. RT har en spanskspråkig kanal, en arabiskspråkig kanal, en ryskspråkig kanal, och slutligen tre engelskspråkiga kanaler, RT, RTAmerica och Prime Time Russia.

"In the same year, the monthly audience among those who have access to or are aware of RT’s broadcasts on Time Warner Cable in NYC exceeded that of BBC America by 11%. The daily audience of RT exceeds that of Deutsche Welle tenfold, within the same network."

2013 blev RT den första nyhetskanalen på YouTube som hade över en miljard visningar, medan till exempel CNN endast hade sammanlagt 5 miljoner visningar av sina filmklipp på sin YouTube-kanal, det vill säga strax över en halv procent av Russia Todays antal visningar.

Innehåll

Att ta in kanalen

Russia Today sänds via tretton satelliter, som täcker Europa, Asien, Amerika, södra Afrika, samt Australien. Elva av dessa sänder kanalen som okodade sändningar, dvs gratis, som möjliggör för vem som helst med parabol att kunna se sändningarna.

Russia Today har via sin hemsida steg-för-steg-guider som förklarar hur man ställer in kanalen. Via följande länk klickar man på "Europe" och sedan på Sverige, varpå man finner anvisningar för hur man ställer in kanalen: www.rt.com

I Sverige distribueras Russia Today som tillval via Viasats utbud samt via Intertain. Dock kan det krävas att man manuellt måste göra vissa inställningar för att få in kanalen.

Man kan även se kanalen streamad från deras hemsida. Fyra olika bildkvalitéer finns att välja på. Från och med 2013 även HD.

Russia Today - en del av ett globalt mediakrig

Russia Today har vuxit snabbt i popularitet. Nyhetssändningarna ligger ofta på YouTube och ses av miljontals tittare världen över. Då kanalen, tillsammans med iranska Press-TV, arabiska Al Jazeera och kinesiska CCTV anses spegla den politiska världen utifrån ett annat perspektiv än de amerikanska har det lett till en upptrappning av vad som beskrivs som "ett informationskrig". Även Wikipedia har blivit en del av detta informationskrig.

Walter Isaacson, ordförande för det amerikanska Broadcasting Board of Governors, oroade sig för utvecklingen och deklarerade i oktober 2010 om den globala yttrandefriheten: "-We can’t allow ourselves to be out-communicated by our enemies" Hillary Clinton uttalar sig i media om RT .

USA:s utrikesminister Hillary Clinton uttalade sig i mars 2011 om den demokratiska utvecklingen: "-We are in an information war and we are losing that war. Al Jazeera is winning, the Chinese have opened a global multi-language television network, the Russians have opened up an English-language network. I've seen it in a few countries, and it is quite instructive"

Relaterade artiklar

Källor

Personliga verktyg
På andra språk