Mathias Wåg

Från Metapedia
(Omdirigerad från Mathias Våg)
Hoppa till: navigering, sök
Mathias Wåg till vänster, Martin Fredriksson till höger

Olof Mathias Wåg, född den 1 april 1971 i Solna, Stockholms län. Var en av grundarna av Antifascistisk Aktion tillsammans med bland andra Magnus Hörnqvist och Anders Carlqvist. Tidigare verksam inom webbplatsen Motkraft tillsammans med bland andra Martin Fredriksson och Alfred Eriksson. Drev Seppuku Media vilket är en ekonomisk förening, bolaget likviderades dock i slutet av 2016.[1] Är även en av personerna bakom Researchgruppen.

Dömdes den 20 september 1995 för olaga intrång efter att ha deltagit i AFAs ockupation av Dagens Nyheters redaktion den 30 november 1994. Händelsen kom att bli känd som ockupationen av DN.

Nära vän med historikern Mats Deland som bland annat har stått som redaktör för antologin Brunt, där AFA deltog.

Aktiv inom Stoppa Rasismen på 90-talet, tillsammans med bland andra Tobias Hübinette och Andreas Rosenlund. Var den som ansökte om demonstrationstillstånd mot den nationalistiska butiken Asgård i Stockholm på 90-talet.

Har flera gånger inför media varit talesman för Antifascistisk Aktion.

Bor tidvis i Padua och Bologna, Italien.

På bilden kan kopplingen mellan extrema vänstersekter skådas. Per-Åke Westerlund kan ses med en bunt med tidningar. Westerlund är redaktör för tidningen Offensiv vilket är organ för Rättvisepartiet Socialisterna. Han samtalar med tidningen Ekologistens redaktör Linus Brohult.Till höger kan Mathias Wåg ses. Längst ner i hörnet ses Ali Esbati, Ung Vänsters dåvarande förbundsordförande.

Desinformatör

Samhällsnytt avslöjade 2018 en grupp bestående av makthavare, journalister och opinionsbildare som sedan 2015 arbetat i hemlighet för att påverka debatten i Sverige och stämpla all samhällskritik som Rysslandspropaganda. Gruppen har inriktat sig på att angripa yttrandefriheten och var bland de första i Sverige med att lansera begreppet ”fake news” genom riktade kampanjer. Drivande i nätverket var Wåg samt den centerpartiske ledarskribenten Patrik Oksanen, Martin Kragh chefen för Rysslandsprogrammet vid Utrikespolitiska institutet, Marcin de Kaminski tjänstemannen vid Enheten för Demokrati och mänskliga rättigheter på statliga SIDA, och Researchgruppens Martin Fredriksson.[2]

Externa källor

  • Stockholms tingsrätt, dom B12-4890-95 D, DB 1435
  • Seppuku Media Ekonomisk förening, 769616-1004

Referenser

Externa länkar